onsdag 8. mai 2013

Fra Kolinialbutikk til vakkert hjem







































Dette er bilder fra en bolig jeg har hjulpet til med å innrede.For mange år siden var det en kolonialbutikk i underetasjen. Boligen har nå blitt pusset opp i alle rom, og jeg har kommet med forslag til farger, møbler, belysning, tekstiler og detaljer. Det var også viktig å møblere på en funksjonell måte. Det skal ikke virke
overmøblert men også utnytte plassen godt. Kundens egen stil og smak er utgangspunktet for samarbeidet.
I denne boligen har det blitt en kombinasjon av nye møbler og endel arvegods. På bildet er det kunden min i forkant og meg bakerst.

Sofa fra Palma i Tønsberg, bord fra Christensen hos Tinnies Hus i Tønsberg, Stoler fra Riviera Maison.









































Jeg har samarbeidet med en kjempeflink fotograf Kamilla Weigelin. www.frkfoto.no
Hun lagde en artikkel som ble publisert i Tønsberg Blad tidligere i vår. Se bilder og artikkelen under.









Ruth Helen Fedje Vedå søkte stylisthjelp, da hun og mannen skulle selge boligen sin i Horten. Rebekka Kronborg som driver Inspira Interiørkontor gjorde tydeligvis en god jobb, for resultatet ble så bra at Ruth Helen ønsket konsulentens tjenester også under oppussing og innredning av sitt nye hjem. 

- Boligen de skulle flytte inn i trengte sårt oppussing, og det er jo veldig hyggelig at de ble så fornøyd med stylistjobben jeg gjorde, at de ønsket å bruke meg også her, sier Rebekka, som blir kontaktet av både meglere og privatpersoner til små og store oppdrag. Noen ønsker kun hjelp til de siste detaljene, mens andre vil ha assistanse til hele boligen. Oppussing kan være en dyr prosess og ikke alle kan ta seg råd til profesjonell hjelp underveis. Rebekka påpeker likevel at det kan være minst like kostbart å gjøre interiørtabber og at det derfor kan være lurt å bruke noen kroner på fagkyndig hjelp tidlig i prosessen. Alle trenger jo heller ikke hjelp til alt, og Rebekka mener hun har noe å tilby de fleste budsjettstørrelser. 
- Jeg kommer jo på befaring og kan i første omgang gi muntlige forslag. For de som ønsker det, visualiserer Rebekka også ideene med tegninger og collager. 
- Jeg tar utgangspunkt i kundens behov og økonomi, og selvfølgelig hva de har fra før.   
-Det går fint an å kombinere nytt og gammelt, IKEA og design, forklarer interiøreksperten.

Mange av oss har vel erfart at oppussing kan ta tid, særlig dersom man tar over en bolig og ønsker å gjøre forandringer i flere rom. Pågangsmotet og energien til å stå med malerkosten og verktøykassa går opp og ned, og da kan det være greit å ha en som holder tråden i prosjektet. For Ruth Helen og mannen var det omvendt, flytteprosessen fra gammel til ny bolig gikk fort, og mye skulle ordnes på kort tid.
- Her trenger jeg hjelp, tenkte jeg da vi skulle pusse opp og innrede vårt nye hjem, forteller Ruth Helen.
- Jeg vet hva jeg liker, men det var fint å få hjelp til farger, interiør, møbler og belysning. Jeg syns jo vi har fått det veldig lekkert, ler hun fornøyd.

- De bodde tidligere i nabohuset og det kan nok være litt rart å flytte en så kort distanse, sier interiørkonsulenten.
- Alt skulle gjøres på kort tid, og jeg fikk tilbakemelding om at det var godt å ha en som kunne tenke helhetlig og hjelpe til med forslag, forteller Rebekka som aldri lar sin egen stil styre hva hun foreslår oppdragsgiverne.
- Alt skulle gjøres på kort tid, og jeg fikk tilbakemelding om at det var godt å ha en som kunne tenke helhetlig og hjelpe til med forslag, forteller Rebekka som ikke lar sin egen stil styre hva hun foreslår oppdragsgiverne.

- Det er kunden som må ta de endelige beslutningene, men det tar ikke lang tid for meg å forstå hva kundene liker. Jeg synes det er gøy med forskjellige typer stiler og uttrykk, og utgangspunktet for mine forslag er kundens smak og stil, det er jo de som skal bo der, påpeker Rebekka.  God planlegging og utnyttelse av plassen er noe av det viktigste for interiørkonsulenten når hun skal hjelpe kunder å få det beste ut av sine boliger.  - Ja det er lurt å ha bestemt seg for hvilke møbler og lamper man skal ha tidlig i prosessen. På Ruth Helens kjøkken ble valg av spisestuemøbler forandret underveis og dermed måtte lampepunkt forflyttes for at lampene fortsatt skulle være sentrert over bordet.  Her hadde interiørkonsulenten en smart og lekker løsning på utfordringen: - Vi fikk laget en avlang plate som ble senket ned og listet rundt for å endre punktene på en dekorativ måte.  - Jeg synes det er gøy å komme med kreative løsninger, og man må kunne jukse med stil! Dette endte opp med å bli et blikkfang i rommet og det markerer spiseplassen uten at det blir for dominerende. Kanskje jeg har lagd en ny trend her, ler Rebekka.

Fargevalg er også viktig i en bolig, og her er det mange som kan trenge gode råd.
- For loftstua i denne boligen anbefalte jeg de å male tak og vegger i samme farge for å unngå å dele opp,  da ville rommet bare virket mindre. Her ble det også laget bokhyller av mannen i huset, etter mine tegninger. Det er mulig å putte inn kurver ved behov for å lagre mer, uten at det ser rotete ut.  Samarbeidet mellom huseier og interiørkonsulent har tydeligvis vært vellykket på alle måter. Rebekka og Ruth Helen skryter av hverandre og begge ser på både prosessen og resultatet som svært tilfredsstillende. - Under hele oppussingsprosessen var det sånn at jeg gledet meg til å sette meg ned med iPaden og se på hva Rebekka hadde sendt meg av forslag, jeg kunne jo bare velge og vrake ler Ruth Helen, som nå kan tenke seg å fåmed seg interiørkonsulenten på hytta, for å få hennes profesjonelle hjelp også der!




Rebekkas interiørtips:


* Bilder som skal henges opp kan først legges ut over gulvet, da ser man lettere hva som passer.  Prøv å la bildene flukte i linjer og ha omtrent lik avstand. Ikke heng for tett, men heller ikke for spredt. Tegn opp på matpapir, klipp ut og teip opp “bildene” på vegg før de henges opp på veggen. 


* Kombiner gammelt og nytt.


* Mal gjerne opp gamle møbler, da får du noe ikke alle har maken til.


* Få gjerne laget tilpassede møbler for å utnytte plassen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar