torsdag 26. februar 2015

Tak i stil til huset































Skal du skifte tak på huset? Det er viktig å velge tak som står i stil til huset synes jeg. Det er tross alt store flater som skal dekkes og fungere godt. Selv faller jeg ofte for gammeldagse hus med koselige detaljer. Jeg liker dette murhuset, og kontrasten mellom det sorte taket og det hvite huset. Hva slags tak liker du?

Vi har selv holdt på med oppussing av hus i over 20 år og begynner å få litt erfaringer. På gamle hus kan det hende at det må rettes opp litt med lekter før taksteinene kommer på plass. Det kan også være lurt å kontrollere at pipa er i god stand før taket legges. Vi skiftet pipeinnsatser på huset vi har pusset opp. Slike ting er kjedelig å gjøre i etterkant i tilfelle.






























På slike gamle hus kan det være flott med teglstein. Enkeltkrummet teglstein liker jeg godt til gamle hus. De kommer i flere farger og både matt og glassert. Jeg liker denne godt!




Dantegl er en Danskprodusert klassisk takstein. Jeg synes de bare blir penere med årene. Brukt på huset ovenfor.






























Kjempekoselig hus med takstein: Nortegl Naturell.

Nortegl Natuell en falset teglstein. Den er lett å legge. Da den har samme lekteavstand som de fleste betongstein kan man enkelt skifte tak.
























































Dette huset har et utrykk som er både klassisk og stramt på en gang. Her er det brukt en flat takstein som er kjempetøff synes jeg. Denne taksteinen er også kjempefin på enda strammere hus. Den heter Turmalin.





























Ønsker du å se mer på takstein? Jeg fant et kjempegodt utvalg av takstein hos Monier.no Det er en god side, hvor du kan hente mer inspirasjon og proffesjonell hjelp.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar